KIK Communicatie Sitemap Contact
Nederlands English

L'art de la patisserie (en passie) @ De Rouw, Vught

L'art de la patisserie (en passie) @ De Rouw, Vught

11-02-2012

De retail gaat slecht. Woon- en modebranche onder druk. De kleine zelfstandige lijdt onder de grote ketens. En ga zo maar door. Online wint het van offline. Is dat zo? En hoe komt dat dan? Velen schrijven er nieuwsbrieven en sites mee vol. Ik hoor, ik kijk en denk er het mijne van. Kan er niet 1-2-3 een oordeel over vellen. Niets grilliger dan de consument, waar ik er eentje van ben.

Wat ik wel weet is dat er vele (kleine?) zelfstandigen zijn met een passie voor kwaliteit en service en die daarmee (nog steeds?) hun winkel runnen. 1 voorbeeld zijn mijn eigen ouders in Deventer, met het inmiddels 33 jaar bestaande 't Linnenhuus (met kwaliteitsmerken beddengoed, tafelgoed, handdoeken, serviezen etc.). De combinatie sales & service heeft mijn moeder in haar DNA en is daarmee de kracht 'voor' in de zaak. Mijn vader is de stille kracht 'achter' in de zaak. Respectievelijk 70 en 77 jaar is het nog steeds hun hobby. Ze moeten er niet aan denken achter de geraniums te zitten, dus ze doen dit nog met de grootste lol.

Een ander mooi voorbeeld zijn Arthur en Doris de Rouw in Vught. L'art de la patisserie is hun pay-off. En kunst is het. Van etalage, tot keuken (waar je van buiten in kunt kijken), van verpakking tot product. Alles klopt, ook de service. En ze twitteren ook nog, en op mijn Tweet van eerder deze week waarin ik o.a. liet weten er op zaterdag te zijn, antwoordde Doris dat ik even naar haar moest vragen want dan had ze nog een prachtige plak chocolade van Pierre Hermé (dè Pierre Hermé, uit Parijs, beroemd van taarten, chocolade en desserts) liggen. Hij was 2 weken geleden bij hen in de zaak, de klanten wilden met hem op de foto als ware hij een popster in de patisserie. En dat is hij natuurlijk ook. Het mooie is dan dat zowel Pierre als Doris & Arthur 'vakidioten' zijn, passie hebben voor hun vak. Het is als een droom zoals Pierre in het persoonlijke voorwoord van zijn nieuwe boek schreef. En zo is het. En dat soort zaken moet wat mij betreft altijd blijven bestaan. Tuurlijk, gemak dient de mens, one call does it all, en een one-stop shop is fijn, maar ik geef er toch echt de voorkeur aan om naast de grote supermarkten de kleinere, fijnere, speciaalzaken te bezoeken voor de echte mooie producten en waar service nog met een kapitale S wordt geschreven. Niet omdat het aangeleerd is maar omdat het in het DNA van de eigenaren - en daarmee in hun personeel - zit. En zo is het :-).

 

Website: TemplateFabriek